tisdag 12 oktober 2010

Blonda tankar

Nu har man fått reda på att ett lituanskt företag, som heter Olialia, har planerat att öppna en semesteranläggning på Maldiverna där bara blonda personer får anställas. Även personalen på charterflygen dit kommer endast att bestå av blondiner.

Att detta har fått mycker kritik är lätt att förstå då det är fullkomligt diskriminerande att utesluta andra människor från en arbetsplats enbart på grund av utseendet. (Att detta sker i en business som Hollywood är något som är accepterat i dagens samhälle, därför uppmärksammas det inte just här just nu.) Men att folk kritiserar det för att "många anser att det är rasistiskt" förstår jag inte. Vem säger att en mörkhyad människa inte kan färga sitt hår lika väl som en vit? Det är vad jag kallar diksriminering! Bara för att de har svart hår betyder inte att de inte kan bleka det! Ännu en utsago är: "Dessutom kan det vara olagligt. Öppnar man en semesteranläggning på Maldiverna måste minst 50 procent av de anställda vara från lokalbefolkningen, enligt landets lagar." Än en gång, varför kan inte de färga sitt hår?

Än en gång vill jag påpeka att jag inte är för detta projekt på grund av den enkla anledningen att man inte ska diskrimineras på grund av sin hårfärg. Tänk på det nästa gång ni berättar ett blondinskämt bland blondiner. Liiite oartigt, det är min personliga åsikt. Jag vet att många andra inte bryr sig och jag vet även att man måste kunna skämta om allt, men så kan man försöka att tänka på det sådär någon gång i alla fall... =P

All information är tagen från denna sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar