lördag 27 mars 2010

Att skriva

Idag har jag bestämt mig för att skriva en novell. Det kommer att vara en allegorisk berättelse. Som La Divina Commedia, fast inte lika storartad. Ha ha. Jag älskar att skriva. Noveller och dikter är utmärkta att skriva när man vill få ur sig känslor som man kanske inte kan hantera i verkliga livet eller som man inte kan prata med någon annan om. Och ibland vill man bara skriva något kort, och då blir det oftast en novell. Jag vill komma längre i mitt diktskrivande. Jag gillar vissa dikter som jag har skrivit, men de allra flesta är dåliga. De är för simpla. Enligt mitt tycke och jag menar, det är ju jag som borde tycka om dem mest, inte sant? Det tycker i varje fall jag.

För några veckor sedan skrev jag en novell om Den store härskaren och Squaggle. Den handlar om en stor härskare som är mycket mån om sitt hår och hans tjänare, Squaggle, försöker muntra upp honom efter en hårklippning som gått lite snett. Den handlar inte bara om det, den handlar även om vänskap (sådan vänskap som en grym härskare kan ha). Ty även om den store härskaren är brutal och elak mot alla (t.ex. dödar han frisören som klippte honom), så har han haft kvar Squaggle vid sin sida hela tiden och det är Squaggle han tycker mest om. Och så är den rolig tycker jag. ^^ Jag ska läsa den nu. det är kul att läsa sina gamla verk och se vad man har gjort bra och vad man kan göra bättre till nästa gång. Det är sådant jag gör istället för skolarbete. J/K

I followed you into the dark. I just didn't die.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar