torsdag 18 augusti 2011

Duggregn

Idag var det tänkt att Jonathan skulle komma och hjälpa mig med mina Ikea-möbler, men jag avbokade det för att jag inte... mått så bra... så att säga. I alla fall. Jag har bara läst HP4 och nu på kvällen suttit vid datorn och spelat Frets on Fire idag. Jag har hunnit med att handla lite också och skriva till några angående entt rum på mitt favvoställe - Söder. XP

Jag läste lite Hjalmar Söderberg innan jag fortsatte med HP. Den där Söderberg alltså! Så sent som igårkväll (tror jag bestämt att det var) tänkte jag hur synd det var att han var död för jag hade så gärna velat sitta med honom på ett fik på söder, eller varför inte Café Söderberg i Kungsträdgården, och samtala med honom. Jag suckade för mig själv och tänkte att jag i alla fall får lära känna honom genom hans verk. Så imorse när jag läste Duggregnet från 1897 var det som att han talade till mig genom sin novell, ty i slutet har han skrivit: "Blåsten visslar i fönsterspringorna, och regnet porlar i takrännan, och nu är sagan slut. Den som icke förstått den kan trösta sig med att det blir vackert väder imorgon." Den kanaljen! Jag som precis satt och funderade: vad är budskapet? Det kan vara flera, men jag tror jag har funnit det nu. Det låter rimligast med tanke på hans personlighet och hans genomträngande melankoli. Han retar mig från det förflutna. Men jag älskar honom likväl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar