onsdag 9 december 2009

Piteå

När jag kom hem idag så möttes jag av en välluktande doft. Först tänkte jag att det kanske var doften av matbröd. Men, nä, detta var annorlunda. Anisbröd? Mormor skulle ju baka idag, kanske hade hon gjort pitepojkar. Men nä. Morfar hade gjort något med någon skinka. Inget bröd. Jag börjar ifrågasätta hur bra luktsinne jag egentligen har... He he he. Nä, men det är nog inte något fel på det.
Men nu kom jag ju så convenient in på ämnet Pite... He he he! Tänkte att jag kan ju lika gärna skriva om det då. ^^

Fakta om Pite:
  • Pite är den bästa staden i världen, på delad förstaplats med Boden
  • Sikfors, Piteå kommun, är den bästa byn i hela världen
  • Att använda ordet lejd i sitt vardagliga språk är en dygd
  • Alla älskar pitepalt
  • Även om det fanns en annan by någonstans som var gjord av sockervadd, marsipan och maräng som aldrig tog slut, aldrig blev smutsiga och som aldrig blev ofräscha så skulle ändå Sikfors vara den bästa byn i hela vida världen
Min favoritdel av Euskefeurats Det är hit man kommer när man kommer hem:
Hur det än blir så ska gudarna veta
att det finns inga bojor eller band
som kan hindra mina tankar att färdas norrut
på våren, som en flygande and.

Jag ska lägga upp en bild över utsikten från min balkong när jag kommer hem till Sikfors. Då får ni se Piteälven. Jo, ni är visst intresserade!!!

P.S. Observera att "fakta" även kan betyda, "fakta enligt Marika" i detta sammanhang. *sagt lika snabbt som de säger "Drink responsibly!" i Cpt. Morgan-reklamen.* ;) D.S.

4 kommentarer:

  1. Jag och du är lika Marika, men samtidigt så olika. BODEN/PITEÅ - BÄSTA STÄDER I VÄRLDEN?!?!?! WTF?!?!?!?!?!?!? WTF IGEN?!?!?!?!?!?!?!

    SvaraRadera
  2. Jag måste hålla med Elena. Speciellt Boden-delen. Kom igen! Boden är en håla och ingen vill bo där!! Okej, tydligen vill folk det, men de är galna!

    SvaraRadera
  3. Nej! Jag är född här i Boden och det har alltid varit ett andra hem för mig! Jag står fast vid mitt tidigare uttalande. Jag kan t.ex. min väg runt Bodens stad bättre än Piteås, men jag kan byarna runt Piteå mycket, mycket, mycket bättre än de runt Boden.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår andemeningen, för det spelar ingen roll hur mycket håla Harads är, och hur stor andel av ungdomarna där som är drägg (typ 96%), och hur puckade de flesta byborna är, för det är ändå mitt barndomshem.

    Peace, Bruddas!

    SvaraRadera