måndag 5 september 2011

Bald soll ich wieder schlafen

Idag har jag varit trött! Jag sov till en timma innan jag skulle gå till tåget, tog det senare tåget, åkte till t-centralen, kom inte med det första tåget mot universitetet för jag fick inte plats i det fullsmockade tunnelbanetåget, tog nästa tåg, kom till skolan, trodde jag var sen, fick veta av Jonathan (från min klass) att jag inte alls var sen som jag trodde och kände tröttheten skölja över mig. Typ så såg min morgon ut. Jag gjorde ingen redig middag igår och eftersom att jag stressade imorse så hann jag inte fixa till något. Jag hade dock vegetariska pizzor i frysen som jag hade tänkt ta för just sådana här tillfällen, men som jag naturligtvis glömde... Det blev hursomhelst en räkmacka. Jag hade vissa svårigheter med att skära i polarbröd med plastbestick, men det gick bra om man jämför med Joakim, som hade glömt bestick men fick ett par ätpinnar av en snäll herre. Komiskt.

Annars har det inte hänt något spännande. Jag ljög på tyska för min lärare idag. Jag fick dåligt samvete och ska aldrig berätta en helsanning igen, utan fortsätta med mina halvsanningar istället. Fast som jag läst i dassboken: "Den bästa lögnaren talar 90% sanning." Jag håller med dassboken, det är bäst så ty den är allvetande. Pretty much.

Jag fattar inte 50% av vad min lärare i tysk litteratur säger. Men det gör inte de andra jag pratat med heller, så det känns inte katastrofalt. Jag tror jag måste be henne på ett mycket vänligt sätt att prata långsammare, för att jag inte har kommit upp till den nivån riktigt. Det är ganska svårt när man inte fattar hälften för då missar man helheten. Fast när hon ritade på tavlan för att illustrera vad hon menade vid ett tillfälle hängde jag med riktigt bra. Jag har faktiskt börjat tänka på tyska också, dock långsammare än min lärare. Det är kul men jag saknar att prata/läsa engelska. Jag får väl läsa HP eller något.

Nu ska jag se Buffy och njuta av sovmorgon hela veckan ut med undantag av fredagen. Fast på något sätt tror jag att jag kan hantera det. ;)

Hejdå!

1 kommentar:

  1. Jag föreställer mig bara en massa gröt och tjorv i skallen om man tänker på tyska. :) Det kanske inte är så, jag menar, vad vet jag, jag kan inte tyska.

    Du kommer snart förstå allt, då du väl kommer in det och så. Annars är det bara att prata engelska med allt och alla ;)

    SvaraRadera