lördag 29 januari 2011

Människosläktet och oss andra

Världen är inte gjord för mig.

Världen är gjord för normala människor. IB är totalitär kommunism på några sätt och alla som tycker tvärtom måste tryckas ned. Men jag orkar inte vända kappan efter vinden. Folk är galna! Jag känner mig som Robert Neville; jag är inte normen, de andra är det. Men enligt mig är jag normal och alla andra är abnormala. Jag förstår inte hur folk tänker! Jag kan verkligen inte begripa mig på det. Men så har jag heller aldrig varit någon kappvändare.

Jag kan gilla och tycka som andra gör ibland, men sättet jag tänker på, mina värderingar är annorlunda. Om någon är elak mot mig bryr folk inte sig, ty de tycker om den personen, den mobbaren. Men ser jag någon som någon är elak mot så försöker jag stoppa det eller hjälpa till på vad sätt jag kan.

Jag vet inte om jag ska säga att världen inte är gjord för mig eller om jag inte är gjord för världen. Det är nog både och. Men så ska jag ju sluta vara så in i helvete självisk också! Som min engelskalärare uttryckte det igår - Allting handlar inte om mig. Men det var ju mitt arbete, dumdjävel!!!

Jag gillar inte människor. Nu har ni en anledning till varför.

2 kommentarer:

  1. Alltså, Marika.
    När jag argumenterade för vad Tonje sagt om ditt arbete försökte jag inte försvara henne heller trycka ner dig. Jag försökte bara få dig att se det ur ett annat perspektiv. Inte för att jag tycker att du reagerat på fel sätt eller för att dina känslor inte stämmer; för en persons känslor eller upplevelser av en situation är aldrig fel.
    Men jag vet bara att ibland kan man bli förblindad av ilska och när det gäller mig själv har jag många gånger varit så förbannad för att jag har upplevt någon vara elak mot mig, så har någon annan öppnat ögonen på mig och jag har insett att Nej, det var nog inte den elekas intention att bete sig elakt.
    Jag menar inte att det är så i det här fallet, jag försökte bara att peka på att allting inte alltid är svart eller vitt. Jag kanske upplever en viss persons beteende mot mig som kränkande och rent jävla elakt, men denna människa kanske inte alls är medveten om att hans/hennes sätt är stötande för andra människor. Dvs, kanske menade denna person inget illa.
    Förstår du hur jag menar?
    Men som jag sa, jag menar inte att detta är fallet i din situation. Det är mycket möjligt att det är som du säger, jag vet ju egentligen inte, jag var ju inte där.
    Min intention var att hjälpa, inte att verka försvara någon som sårat dina känslor. Okej? :)

    SvaraRadera
  2. Du är unik som du är Arget, och om du skulle vända kappan efter vinden så skulle jag nog bli tvungen att be om ett litet speciellt ord från din sida ;) om du fattar vad jag menar, Och om jag kommer ihåg :/ Vi kanske får byta snart xP

    SvaraRadera