lördag 17 oktober 2015

Spel

När jag spelade Mortal Kombat häromdagen blev jag så besviken. Alla kvinnliga spelkaraktärer hade silikonbröst med bara ett pyttelitet tygstycke för att täcka dem och i övrigt inte mycket mera kläder överhuvudtaget. Till och med en av de kvinnliga karaktärerna som skulle vara någon varelse med fyra armar (jag kallar henne spindelkvinnan) hade så. Karaktären jag valde att spela med hade dessutom som vinstritual, det där spelarna gör varje gång de vinner mot någon, att ta sitt spjut, spetsa det i marken och använda det som strippåle. Spelet var helt klart gjort för den manliga blicken och inte för att kvinnliga spelare skulle spela. Och om vi nu spelar så ska det ändå vara som en påminnelse om att vi får bara vara med om vi har sexiga kroppar och möter viss skönhetssexighetsstandard - trots att en av karaktärerna har fyra armar. Jag tänker låta Anita Sarkeesian säga resten, för att hon säger det så bra. Denna kvinna är guld alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar