söndag 18 oktober 2015

Köpe och köpe

Jag och Gustaf tog en vända kring Göteborg idag. Vi åkte med båten över till Klippan och gick därifrån upp till Mariaplan där vi köpte en korv från korvkiosken. I kiosken stod en tant som tog emot beställningarna och serverade korven. Hon verkade lite sådär barsk så jag kände mig inte manad att be om lite mer ketchup på korven efter jag tagit emot den och sett att det var väldigt lite på den. En ynka sträng ketchup löpte längs korven men när jag tittade upp på tanten hade hon redan börjat ta hand om Gustafs beställning. Hon hade ju säkert hett på mer ketchup om jag bara hade bett henne, men vissa utstrålar liksom inte den där customer service-känslan som får en att be om det där lilla extra.

Det gjorde däremot försäljaren vi mötte på Tibergs möbler vid Stigbergstorget en stund efteråt. Vi tänkte bara gå in för att kolla om de hade några nya soffor där och när vi slog oss ned i en så kom en man fram till oss och började prata hjärtligt om soffan, dess kvaliteter och om kunderna som varit inne dagen innan och köpt en. Vissa människor är så bra på att sälja saker. Man vet medvetet om att de vill sälja varan, men när man lyssnar på dem (och särskilt när man redan innan tyckte om varan) och de talar så genuint om varan så kan man inte hjälpas att lockas av deras prat och hålla med dem i vad de säger. Vi har kollat in soffan och skulle antagligen redan ha bestämt oss för att köpa den om det inte vore för att vår lägenhet är så liten.

Jag tror att en bra försäljare inte bara hittar på bra saker om varan utan kan hitta varans speciella fördelar och sälja in dem. Som i somras när vi sålde Sikfors jordgubbar med grädde och chokladpudding på campingen. Jag brukade inte alltid försöka sälja in saker till folk som kom och fikade, men när en liten grupp kunder stod och funderade på vad de ville ha så kände jag mig tvungen att tipsa dem om erbjudandet, för att Sikfors jordgubbar var de godaste jag hade smakat på hela sommaren. När jag berättade det för kunderna var det någonting jag verkligen menade och det märktes. Kunderna ville då ha erbjudandet och även kunderna som var efter dem, som hade hört vad jag sagt, ville ha det. Det kanske inte känns som en nyhet, inom marknadsföring är det tydligt att vänners rekommendationer slår högre än reklamen på TV just för att de känns mer ärliga. Men det var bara något jag kom att tänka på.

Efter jag och Gustaf hade gått från Tibergs möbler och genom Haga så gick vi in på Pralinboden och köpte två praliner var, som vi sedan åt till varm choklad när vi kommit hem. Choklad på choklad är definitivt något jag kan rekommendera. After eight är jättegott till te också. Om man vill ha något sött till teet men inte vill ha kakor eller bullar så kan man ta en chokladrad eller en After eight, det blir jättegott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar