måndag 20 juni 2011

Gamle vän

Nu är även Martin Bircks ungdom avverkad. Martin Bircks ungdom är en av Hjalmar Söderbergs romaner. För er som inte vet är Söderberg mannen bakom Doktor Glas, vilket råkar vara min favoritbok skriven av en svensk författare. Precis som med Doktor Glas fann jag likheter mellan mig och Birck, till skillnad från Doktor Glas var de dock få.

Känslan av att läsa Martin Bircks ungdom är en känsla av melankoli, ty vem kan vara bättre att övertyga någon på att "det är så här" som Hjalmar Söderberg? Men det finns mycket att säga emot honom också. Känslan man får av att läsa Harry Potter är en helt annan. En bra bok kan agera som bedövningsmedel mot allt ont, men Harry Potter - det är botemedlet.

Nu ska jag läsa sjunde boken ur Artemis Fowl-serien (nej, jag räknar inte med Akten). Arty är den näst bästa bokserien, så jag är överlycklig. Fast jag är ledsen på samma gång för jag har inte kommit över det som hände i femte boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar