onsdag 13 januari 2016

OTP

När folk på t.ex. tumblr pratar om sina OTPs (One true pairing, det vill säga de fiktiva figurerna någon känner en extra stark passion för) så har jag alltid förstått, men jag har inte kunnat komma på några som skulle kunna vara mitt OTP. Sedan kom jag på Heathcliff och Cathy. Men ett till sådant par som jag tycker hör ihop i själen är Rory och Jess. Det funkade inte, men det betyder inte att de inte själsligt passade ihop. Sådant tycker jag är viktigt att veta och förstå, att man inte alltid kan vara med någon man älskar oavsett skälet. Ibland är inte kärlek samma sak som lycka.

På tal om lycka så har jag hämtat ut mina första böcker och köpt kompendiet till min litteraturvetenskapskurs. Jag ska läsa Doktor Glas (igen) och Mordets praktik av Kerstin Ekman. Jag är lite besviken över att jag har läst och analyserat många av böckerna redan. De är nämligen sådana jag läst på gymnasiet och skrivarlinjen. Vissa av dem gillar jag inte, men jag kan ju bara undvika att läsa just dem. 50 shades of abuse fanns med på listan, men den tänker jag inte heller läsa. Jag har läst utdrag och analyser, det räcker för mig om man säger så! Jag blir bara triggad av sådant och i ett led att hantera min ilska inför orättvisor har jag lärt mig att jag ska undvika sådant material. Jag kan nämligen inte kontrollera mig så bra när det kommer till orättvisor, jag säger alltid vad jag tycker och inte på ett fint sätt.

Jag ser fram emot att läsa litteraturvetenskap men samtidigt ligger ångesten och gror. Kan jag verkligen unna mig detta? Då kommer jag ihåg att jag kanske vill doktorera inom detta någon dag och hur jag ofta har grämt mig över att jag inte läste den här kursen i Stockholm utan hoppade av. Jag tänker att någonstans måste man ju börja och det här kanske är sista chansen för mig att läsa något kul. Jag funderar dock fortfarande på att lägga till kandidatkursen i tyska, men jag vet inte. Jag vill satsa på det här men samtidigt så tickar klockan och jag tänker att jag kanske borde läsa tyska ändå... Jaja, nog om det. Jag har säkert skrivit om det i varje inlägg. Nu ska jag se Gilmore Girls och sluta tjata om mitt velande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar