måndag 20 oktober 2014

Otruevärdigt

Jag vill bara påpeka att när de dricker blod i True Blood beter de sig som att blod smakar som om det vore vad som helst annat som man vanligtvis förtär. Alltså, jag var typ näsblodsdrottningen när jag var liten och har svalt en hel del blod i mina dagar. Därför skulle jag säga att jag är en rätt bra källa när jag säger att blod inte smakar så gott (om det inte är en del av en maträtt). Kan inte bara en enda av dem bara säga typ "Hmm, det här var inte så gott som det verkade..." Men det kanske bara är jag!

Och jag vet - "det finns vampyrer, magi, varpantrar o.s.v. och du tycker att reaktionen på blodsmak är det overkliga". Men jag har tänkt på det där. När det kommer till fantasy accepterar man den specifika världen som verklig med all dess magi och vad det nu kan vara. Men allt annat, smaker, lukter med mera, ska likna verkligheten. Det som inte är direkt avvikande, t.ex. magi, ska vara som vanligt. Det är vad som får världen att bli trovärdig. J.K. Rowling sade en gång att hon trodde att det som gjorde Harry Potter-världen så omtyckt och trovärdig var att det låg ett slags logik bakom den. Så är det med annan fantasy också. Det är därför jag inte reagerar på att det finns vampyrer i True Blood - de är en accepterad och fundamental del av den världen. Däremot känns det konstigt att blodsmaken vore annorlunda. Logiken faller lite. Men det gör mig inget egentligen. Det var bara något jag tänkte på.

Och alla Sookies snygga kläder är ju inspiration i sig!
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar