måndag 23 september 2019

Taylor Swift

Jag tyckte att det var så kul att skriva om den musik jag tyckte om när jag gjorde listan i maj och nu i september, så jag bestämde mig för att jag ville prata ännu mer om musik. Jag har dessutom insett att man kanske lyssnar på typ I Knew You were Trouble och bestämt sig för att det är Taylor Swifts musik i ett nötskal. Jag skulle inte hålla med om det, så därför tänkte jag guida er till vad jag tycker är Taylors bästa låtar genom att lista några favoriter i olika inlägg. Man behöver inte hålla med, men kanske man hittar något man tycker om.

Taylor Swift a.k.a. Debut

Taylors debutalbum som heter just Taylor Swift är inte mitt favoritalbum. Hennes röst har bara blivit bättre med åren och melodierna har vuxit sig mognare. Med det sagt så finns det ändå en del riktigt bra låtar på den här skivan. Nedan listar jag mina favoriter.

1. Tim McGraw

På Taylor Swifts skiva Taylor Swift finns Tim McGraw. Hu, det var många namn där! Skämt åsido så är hennes första singel en av hennes bästa låtar någonsin, enligt mig. Den är country, så förvänta er inget popigt med den här. Taylors debutskiva är överlag mer country än pop (något som kommer att förändras med varje skiva ända tills 1989, som är renodlad pop). Texten är bra, men för mig är det country-stuket och melodin som gör låten så bra. Lyssna och avgör själv!

2. Our Song

En countrylåt med fart i. Det här är låten som ingen kan ogilla! Så fort den spelas så rycks man med i melodin och kan man texten så måste man sjunga med! Har du missat den här så har du missat allt (ok, överdrivet, men nästan)!

3. Mary's Song (Oh My My My)

Återigen country. Det här är en sång som berättar en historia. Nej, alltså, hon berättar faktiskt en historia och det är det som är texten till sången. Den är skriven om ett gammalt par och deras uppväxt tillsammans och hur de blev kära och hur de som gamla lever tillsammans. Det är liv i både verserna och refrängen, men lite mer liv i den senare.

Det finns fler bra låtar på den här skivan (Teardrops On My Guitar älskade jag som tonåring och var min favorit länge!), men jag listar inga fler. Lyssnar man på dessa tre och vill höra fler, så kan jag göra det men dessa fångar ändå upp albumet rätt bra överlag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar