torsdag 26 september 2019

Fearless

Taylors andra skiva heter Fearless och släpptes 2008. Det var det året jag upptäckte Love Story när den spelades på radio och jag älskade den omedelbart och tänkte genast att den där Taylor Swift inte var så dålig. Även fast jag lutade mer åt rock-hållet, och delvis gör det ännu, så har jag alltid gillat kärlekslåtar i princip oberoende av tidsepok eller musikstil. Med det sagt så gillar jag inte alla kärlekslåtar, men tilltalar den mig så lyssnar jag på den. Det är därför jag alltid har gillat Savage Garden och varför jag exempelvis lyssnar på Roy Orbisons You Got It från 1989 eller Ray Petersons Tell Laura I Love Her från 1960. Love Story var en hit för mig redan från början alltså, men det var  inte förrän ett par år senare som jag verkligen skulle börja lyssna mer på Taylor.

Fearless

Det här albumet har en specialutgåva som heter Fearless Platinum Edition. De nya låtarna på den skivan är konstigt nog placerade i början av skivan. Jag kommer inte att nämna Love Story eller You Belong With Me, eftersom att de flesta som har hört Taylor nog känner till dem och inte riktigt behöver mina kommentarer på dem.

1. Fearless

Det här är låten som får en att, om så bara under tiden för låtens längd, släppa taget om allt och förlora sig i allting som varit bra, äventyrligt, spännande och kul i ens liv. Och i tankar på det som kommer att vara det, inte bara det som varit i det förflutna. Det finns en låtrad som jag ibland tänker på när tillfället dyker upp och det är "In this moment now - capture it, remember it"

2. Change

Jag har faktiskt en rolig anekdot förknippad till den här låten, men jag tar den sedan. Det här är sången som får dig att kämpa när du vill ge upp, när "the final blow hits you" som Taylor sjunger i låten. Jag gillar ordet "hallelujah" som kommer i slutet av sången. Det kan tolkas religiöst om man vill det, men kan även vara bara ett uttryck för glädje! Det är förresten det som min anekdot handlar om. När jag jobbade där jag extrajobbar nu på ett visst snacksföretag så hade personalen på kontoret frågat mig vad jag utbildade mig till och så vidare och jag hade då berättat att jag ville bli diakon och lite vad det kunde innebära, kallet som man känner från Gud och så vidare. Det verkade som att vissa var genuint intresserade medan vissa var lite svalare mot detta och nästan hånfulla. Det snurrade ju igång mitt huvud och jag tänkte att de kanske trodde att jag var en sådan där som hatar mer än älskar sin nästa, om jag uttrycker mig så. Hur som helst, jag fortsatte jobba efter lunchen och spelar då bland annat den här låten. Och precis när hon sjunger (och har ni hört låten så vet ni att hon sjunger det med kraft och väldigt utdraget) "hallelujah" så kommer av de från kontoret in. Jag tänkte att med allt prat om diakoni och så nu det här så måste de tro att jag är superreligiös och kommer börja dela ut pamfletter om Kristus härnäst och knacka på deras kontorsdörr och fråga om de har släppt in "Jesus vår Herre och frälsare" i deras liv än. Jag tror inte riktigt att det var så illa, men det var lite så jag tänkte i stunden, för som sagt, hon sjöng "And we'll sing hallelujaaaah, we sang hallelujaaaaah, Hallelujaaaaaaaaaaaaaaaaaaah". Om ni hör sången så fattar ni vad jag menar.

3. Breathe

Den här skrev Taylor tillsammans med Colbie Caillat. Den handlar om när en vänskap tar slut, men kan även handla om andra typer av relationer. Det är förstås fritt för tolkning. Den här låten är helt klart lugnare än de andra två jag har listat. Det är en enkel, men bra låt som jag har gillat sedan jag först hörde den.

4. White Horse

Det här är också en lugnare låt, men inte riktigt lika lugn som Breathe. Det här är en ballad som är mest kraftfull i bryggan och den sista refrängen, så den slutar med lite mer styrka än i början. Det är en av mina favoriter på skivan.

Nu är jag färdig med både debutalbumet och genomslagsalbumet. Nästa album är tredje i ordningen både i kronologisk ordning såväl som på listan över mina favoritalbum av Taylor. Det kommer att komma lite fler kommentarer och fler textutdrag på fler låtar när jag pratar om den. Hoppas ni ser fram emot att läsa det lika mycket som jag ser fram emot att skriva om det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar