lördag 28 september 2019

1989

1989 är Taylors första renodlade popalbum. Det är det album som jag tycker näst mest om efter Red. Det här albumet har ingen låt som inte är bra, vilket inte ens Red har, allt enligt mig förstås. Deluxe-versionen av albumet innehåller tre extra låtar. Det här albumet innehåller mycket kreativa inslag i produktionen, såsom Taylors hjärtslag i Wildest Dreams, pennklicket i Blank Space eller record-knappen som trycks in i I Know Places. Det finns många välkända låtar från den här skivan, så jag kommer nog att nämna ett par stycken som blivit singlar och fått musikvideor, men det är svårt att undvika på just den här skivan om man vill komma till det göttaste.

1989













1. Style

Det här är en av hennes mindre kända singlar, tror jag. Låten fick dock en musikvideo också och släpptes som tredje singel, men det verkar som att den hamnat lite i skymundan för Blank Space och Shake It Off. Det är en av hennes bästa låtar, både på albumet och överlag. Vem kunde ana att pop kunde vara så bra? Jag tror dock att hennes country-rötter har hjälpt henne bli bättre som just popartist. Hennes kreativitet uttrycks i en bra blandning mellan det berättande och det med tiderna förändrande popsoundet, som hon ändå lyckas skapa något eget, nytt och klassiskt av. Hon är inte en följare, utan en ledare. Det förmedlar Style väl. Dessutom kommer hon med one liners som "we never go out of style" och hur episkt är inte det?

2. Out Of The Woods

Refrängen är väldigt repetitiv. Den består i princip av 4 x "Are we out of the woods yet?" och 4 x "Are we in the clear yet?" Men inget sker utan en anledning. Här är den att förmedla ångestkänslan av ett förhållande som hela tiden möter hinder eller ifrågasätts, så den ständiga frågan blir "Kommer vi ta oss igenom det här, kommer vi komma ut i gläntan?" Jag parafraserar Taylor förstås. När jag först hörde låten blev jag lite besviken, för innan hade hon ju haft så bra texter men när jag insåg att detta också var ett sätt att förmedla känslor på, så uppskattade jag låten mycket mer och det är nu en av mina favoriter på skivan. Jag älskar bryggan på den här låten och bakgrundskören som sjunger "aAhah-aAhah" (ni fattar vad jag menar om ni lyssnar på den). Allting bara faller på plats i den här låten. Den fick för övrigt också en musikvideo.

3. All You Had To Do Was Stay

Taylor hade en dröm där hon ville säga till någon att stanna, men allt hon fick ut var ett ljust och svagt "stay". Detta inspirerade henne till att skriva den här sången och hon använde detta ljud till att göra refrängen. Så underbar låt, både lite som ett "fuck you" om man så vill, men även som en sårbar och emotionell låt (detta är trots allt nummer 5). Lyssnar man på en lugn version, t.ex. en lugn, akustisk cover, så sticker dessa egenskaper i låten ut mer. Studioversionen är mer kraftfull och har lite tempo.

4. Wildest Dreams

Det här är min favorit på hela skivan. Även den fick en musikvideo, som är väldigt bra. Sevärd! Jag gillar musikvideor som berättar en berättelse och inte bara är saker som ser estetiskt coola ut, och den här musikvideon gör det på ett snyggt sätt. För att återgå till själva låten, det är den här som Taylor har samplat sitt hjärtslag till. Det kan ni höra i inledningen av låten. Jag visste inte ens att det var det när jag först hörde den, för det låter så naturligt. Första gångerna jag hörde den här tänkte jag alltid att det var Lana jag lyssnade på tills jag efter en kort stund kom på att det ju faktiskt var Taylors låt! Den är väldigt Lana-esque och jag har hört andra som uttryckt detta också, så det är inte enbart min åsikt. Det är både text och musik som kändes Lana. Här är inledningen av låten:

"He said, 'Let's get out of this town
Drive out of the city
Away from the crowds'
I thought heaven can't help me now
Nothing lasts forever
But this is gonna take me down
He's so tall, and handsome as hell
He's so bad but he does it so well"

5. New Romantics

Den här låten har självförtroende! Det här är 1989:s 22 (22 är en låt från Red-skivan); den handlar om vänskap och livet som det kan vara när man är ung (om jag kan uttrycka mig mer ålderdomligt än så).  Den handlar lite om ljusglimtar i kaos, skulle jag säga. Den har bra text också, här är ett utdrag:

"Cause, baby, I could build a castle
Out of all the bricks they threw at me
And every day is like a battle
But every night with us is like a dream"

Den här skivan har mer bra låtar, men jag kan inte nämna alla. Jag kan snabbt nämna att This Love är en av de lugnare låtarna som jag kan rekommendera och vill man bara höra en cool melodi ska man lyssna på Welcome To New York. Jag har medvetet undvikit att nämna en av mina favoriter från skivan och det är Blank Space. Den blev en megahit, så därför antar jag redan att alla känner till den mer eller mindre. Gör du inte det, så rekommenderar jag den också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar