söndag 31 maj 2015

It's been waiting for you

Nu har jag äntligen köpt Taylor Swifts senaste album! Jag hade bestämt mig för att åtminstone göra det innan sommaren så jag slog till idag! Jag ville lyssna på en låt av Taylor och bestämde mig för att nu äntligen köpa skivan så att jag kunde lyssna på den och alla andra när jag vill utan att behöva lyssna på någon eller live-version på youtube eller olagligt. Jag vill ju betala för musiken men det är mycket lättare när allt är samlat på ett och samma ställe, vilket är varför jag föredrar Spotify. Jag förstår att Taylor vill ha mer pengar för att hon inte tycker att artister blir betalda så mycket. Men saken är den att om Spotify hade vikt sig hade det bara hjälpt Taylor och artister som är lika stora som henne. Därmed hade det antagligen gått ut över de som är små, som Spotify kanske inte vill så högt då för att de inte genererar lika många lyssningar. Även om det inte går ut över dem så kvarstår ändå det faktum att Taylor och liknande redan har massor med pengar och klarar sig mer än väl. Det är i så fall vi, folket, som skulle bli lidande utav ökade taxor eller ännu mer reklam för att täcka kostnaderna. Jag tycker att det viktigaste är att artisterna kan leva på musiken, vilket de stora artisterna kan med råge. Det hade varit en grej om hon protesterat å de små artisternas vägnar för någonting - hon har trots allt en stor röst. Men jag vet inte om det verkligen skulle bli så.

Jag ser det ur diktarens synvinkel. Du måste vara djävligt lyckosam för att kunna leva på din lyrik. Inte ens Tomas Tranströmer kunde det i sina mest verksamma dagar. Det är synd och är det något kommersiellt, såsom Taylors musik till exempel, då tycker jag verkligen att hon ska kunna leva på den och må gott. Men hon hade ju inte dåligt med pengar innan och det kommer, som sagt, inte hjälpa de små artisterna i sådana fall. Jag tror inte att Taylor är girig; jag tror att hon genuint tror att hon kommer kunna göra en förändring för nya, lovande artister.

Nä, nu svävade jag bort från det jag verkligen skulle säga! Jag är ägare till 1989, deluxe-versionen. Jag har längtat!

1 kommentar:

  1. Jag tror att hon är girig. Mycket vill ha mer. Ve och fasa om hon bara skulle ha råd att vaska fyra flaskor dom perignon istället för fem varje dag! Man ska väl ändå ha råd att leva?

    SvaraRadera