lördag 9 maj 2015

Boktok

Återigen har jag hunnit springa på biblioteket. Egentligen skulle jag följa med Gustaf då han skulle låna Röda rummet, men då fick jag syn på Not That Kind of Girl av Lena Dunham, så efter vi suttit ett tag på bibblo och läst bestämde jag mig för att låna den också. Jag läser just nu A Clockwork Orange av Anthony Burgess samtidigt som Dunhams bok. Jag har bara hunnit läsa ett kapitel ur A Clockwork Orange och jag tänker inte fortsätta förrän jag lärt mig glosorna som hör till. Två och en halv sidor fyllda med dubbla rader utav glosor i liten text. Tydligen inspirerades Burgess utav ryska ord när han skrev slangspråket i boken och han använder sig av dem frekvent. Man är inte man utan veck, mun är råtta, sak heter vestch och så vidare. Jag hinner ju lära mig de mest frekventa orden utantill, men det är så jobbigt att behöva slå upp så fort det kommer ett nytt ord eller ett man glömt. Då är det mycket enklare att bara lära sig glosorna så kan man sträckläsa boken när man har dem färskt i minnet. Jag brukar inte ta så lång tid på mig att lära mig nya ord, så det kommer nog att gå bra. Annars får jag helt enkelt fortsätta göra som jag gjort om jag inte skulle idas plugga in dem.

Några böcker jag skulle vilja läsa är fortsättningen på Liftarens guide till galaxen. Jag har hela samlingen i en box (förutom Eoin Colfers tillägg) men de råkar just nu befinna sig i vår kära huvudstad. Jag ska åka till Stockholm någon gång innan jag åker upp till Sikfors för att hämta de böckerna, mina älskade roller blades och mina verk från skrivarlinjen som finns i en anteckningsbok felaktigt placerad längst ned bland böckerna antagligen. Jag hade velat hinna ut till Ljusterö också men det lär nog inte gå. Jag har inte fått schema inför sommaren ännu så jag har ingen aning om när jag ska börja. Jag måste ju ändå till Sikfors rätt tidigt så att jag kan göra uppkörningen kring början av juli. Det finns en del ovisshet kring allt detta fortfarande. På tal om ovisshet trodde jag att någonting hade gått snett med den juridiska översiktskursen, för mina poäng var inte registrerade på Antagning. Det visade sig dock att jag skulle meddela till läraren när jag gjort ett av de obligatoriska momenten, vilket jag ju helt hade missat och gick omkring och trodde att det skedde automatiskt via lärplattformen. Men läraren redde ut det och jag kunde pusta ut. Jag hade dock panik i goda 30 minuter och lite smått ångest i typ ett dygn innan jag fick reda på hur det låg till.

Jag räknar verkligen ned dagarna till 1. min födelsedag (även lite p.g.a. csn ;) ) och 2. tills jag får åka upp till Sikfors! Jag dör av längtan efter en skogspromenad där. Men jag ska försöka göra det bästa av min tid här innan jag åker (även om den kommer vara förpestad av tentor). Men nu måste jag ta farväl av er denna lördag. Adieu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar