måndag 18 maj 2015

Granskning

Innan jag kunde se en video på youtube var jag tvungen att genomlida en reklam. Ack och ve, det var värre än jag trodde. För vem var det inte som stod bakom reklamen om inte internaliserad misogynism och patriarkatet hand i hand?! Öppningsfrasen i Brauns reklam för deras nya silk epil löd som följer: "Stop short hairs from controlling your look." Då jag läst alla feministbloggar på sistone tolkade min hjärna det genast som "Ja, man ska göra som man vill och har man hunnit få lite stubb så ska man inte känna sig hindrad att klä sig på ett visst sätt bara för den småsaken." Jag rakar mig under armarna, men har just nu lite längre stubb och så har jag ett linne på mig. Ingen bryr sig, däri mig inkluderad. Men snabbt insåg jag att jag inte var i en trygghetszon och att avsändaren styrdes utav försäljningssiffror. Jag förstår om man inte vill raka sig och jag förstår om man inte vill ha "långt" hår heller, vi styrs ju av kultur, skönhetsnormer och uppfostran. Men att uppmuntra kvinnor att noja sig över "short hairs", det vill säga över lite stubb, och aktivt vilja få oss att tänka att vi inte kan gå ut i shorts eller kort klänning på grund av det är ju bara upprörande!

Nästa del av reklamen är att kvinnans ben blir kontrollerade med en laser! De blir alltså granskade för att se till och kontrollera att kvinnan inte ska ha något stubb. Fint sätt att subtilt påminna kvinnor om att det är tänkt att vi ska bli granskade och godkända eller - ve och fasa - underkända av vår omgivning. Denna kvinna har till och med slätrakade ben, men det duger inte åt maskinen, som säger stopp. Hon avvisas tydligen för att hon inte har nog lena ben. Istället får hon då använda silk epil-maskinen som gör att hennes ben ser ut som de gör i photoshop när "smooth"-inställningen är på. Det vill säga, huden ser verkligen restuscherad ut. Nu duger hon åt maskinen, som tillåter henne att välja ut de kläder hon ville ha.

Budskapet i denna 20 sekunder långa reklam är enkel: Kvinna, du blir granskad utav din omgivning. Du ska inte bara ha rakade ben utan de måste vara helt och hållet lena och mjuka dessutom. Inte förrän du uppnått detta nästan helt ouppnåeliga resultat tillåts du att gå ut i din valda utstyrsel. (Ja, om du passar in i den övriga skönhetsnormen också så klart, men det behöver vi inte säga något om; det kan du se på skådisen vi har hyrt in).

På ynka 20 sekunder hann Braun spy ut en hel del kvinnofientlighet. Kom väl ihåg att jag inte tycker att rakning i sig är fel, jag tycker inte att man bör säga åt kvinnor vad de ska och inte ska göra. Men det är ju just det denna reklam gör. Den säger åt kvinnor att vi måste uppnå detta ideal på grund av hoten som finns om vi inte gör det, det vill säga granskningen och avvisningen. Den använder sig utav farlig retorik och bild som man måste vara både medveten om och förhålla sig kritisk till. Jag säger "Stop commercials from controlling your look!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar