onsdag 14 maj 2014

Nostalgikern

När jag hör låten I'm Still Here av Goo Goo Dolls tänker jag inte på Skattkammarplaneten, som låten faktisk är skriven för. Jag tänker på Alex Rider, mest för att det fanns en video på youtube med bilder ur Stormbreaker till just den låten. Men Alex Rider då? De böckerna får mig att tänka på sommaren 2006. Det bra och det dåliga. Det verkade vara evig sol den sommaren och jag sysselsatte mig med att läsa Alex Rider, dricka RC Cola och ta oändligt många promenader ute i skogen. Sådant som jag gillar att göra idag också alltså, fast nu föredrar jag andras sällskap främst. Men tänk så svårt allting var den sommaren och ändå kunde jag lyckligt sjunka ned i världen av Alex Rider och vara en agent vid hans sida. Jag vågar inte läsa om de böckerna för jag är rädd att jag inte kommer se dem genom en fjortonårings ögon längre, utan döma ut översättningen, resonemangen och dialogen genom den vuxnes grumliga lins. Men när jag läste Hungerspelen upplevde jag inget sådant. Jag försökte läsa om en barnbok som jag älskat, men den blev bara konstig när jag läste den flera år senare. Men vissa böcker håller oavsett och vissa är skrivna för att passa alla åldrar, exempelvis Mumin och Harry Potter. Kanske är det värt att plocka upp min gamla Stormvarning och läsa den och njuta av en spännande historia. Det är väl sant som det är sagt: Never send a man to do a boy's job.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar