söndag 20 april 2014

Saker man måste tala om

Norra Älvstranden, vid vilken jag bor, har varit tungt belastad utav diverse solnjutare idag, inklusive undertecknad. Detta följdes av en lång promenad i stan. Jag har bevittnat en del hemskheter idag, även kallat produkter av en ovilja till förbättring. Jag såg en gång i en bok om Sverige (antagligen skriven av en infödd) att "Sverige är stolt över att vara det enda land som uppnått absolut jämställdhet." Absolut jämställdhet, är det rösträtt och rätten att inte bli såld som egendom? Nej, förlåt, där kom det in ett litet faktafel. Jag gick förbi minst tre (jag valde att blunda därefter, inte bokstavligt talat) stripp/porrklubbar idag. Där utlovar man go'a quinnor till mannens behag. Jajemensan! De som försvarar sådant med att säga att det även finns män som strippar tänker inte på att, trots hur beklagligt det än är att män också gör detta, synen på kvinnor som egendom/objekt inte är ett synsätt på män som genomsyrar samhällets alla skrymslen och vrår. Det är där (och vid antalet) skillnaden går. Men principen är en princip och ska efterföljas oavsett kön. Ingen människa är en handelsvara, punkt slut.

Som tur är finns det de som kämpar emot sådant på politisk nivå, vilket är varför jag tänker lägga min röst på FI i Europavalet åtminstone. (Sedan finns det sådana som inte vill att man ska rösta på FI för att "de kommer ändå inte med i riksdagen och då kommer *insert random opposing party* få fler mandat". Eller liknande. Tack, patriarkatet, jag tror jag klarar mig.) Visste ni att Amnesty i London uppmuntrat att legalisera prostitution? Ironin var gränslös. Sverigekontoret tog avstånd från det, och jag blev lyckligare än någonsin över att jag själv redan tagit avstånd från organisationen.

Det är sådant jag bemöter dagligen. Visst är det jobbigt att behöva vara medveten om sådant, men än jobbigare hade det nog varit att veta att det skulle pågå i all evighet och att jag satt passiv. Jag är inte heller perfekt, även jag är påverkad av detta samhälle. Men jag försöker förändra det i den mån jag känner att jag kan. Man behöver inte göra allt, det kan räcka med att säga ifrån. Detta säger jag till er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar