lördag 10 december 2011

Fuck the system

Idag har jag varit med Gustaf och Sofia. Vi skrev grammatiktentan idag och efteråt gick vi på stan en stund. Gustaf och jag skulle gå på bio på kvällen, men gjorde det inte för att utbudet av bra filmer var minimalt. När vi skulle gå till Sergel-biografen kunde vi inte gena över torget för att det var Nobelprisutdelning. Jag tänkte att vi kunde smita förbi poliserna lite, men det gick minsann inte. Jag låtsades helt enkelt bara vara oförstående om vad som försiggick när de frågade om vi var gäster. Inget fel i att försöka väl?

Jag hatar processkrivningen till döds. Den har förstört allt. Dessutom är den meningslös, ja, om inte det är meningen att man ska vara flytande i tyska! Jag kommer då aldrig klara det förrän jag blir flytande i tyska. Hur ska jag kunna skriva ett referat på felfri tyska?! Åh, vänta, så dumt av mig. Jag glömde ju visst bort att nämna detta viktiga fakta: man får ju faktiskt ha tio fel. Vilken tur för mig som alltid har minst 50 fel!!! Den detaljen bryr jag mig verkligen om. Märker man den drypande ironin? Det är omöjligt. Jag kan skriva ett referat på fläckfri engelska i sömnen vid det här laget, but German - fuck no! Pfft! Engelska 1 är inte svårt. The IB was fucking hard, but English 1? The guidance counsellor in the English department told me she thought English 1 would be easy for someone who attended the IB, i.e. me. You don't say. (Can't even act surprised.) You know, at some colleges and universities in the US, you get to skip a year if you're an IB student. In Sweden you still have to study language one year before you can become a translator. In English. Fuck the Swedish school system for being one of the most fucked up systems we have in our country.
I thought education payed off, turns out it's the other way around.

1 kommentar:

  1. Grammatik SUGER! Det är tråååkigt. Idag har jag dock varit helt.. Ja.. Min hjärna har gått på jullov, har typ ingen kvar. Men förhoppningsvis så klarar du tentan. :)

    SvaraRadera