lördag 15 januari 2022

Saker faller samman

 Things Fall Apart är titeln på en bok som jag tycker lever upp till sin titel, ingen fråga om saken, men som jag samtidigt inte tycker lever upp till de förväntningar jag hade på boken när jag först läste titeln. Jag föreställde mig något som i Doktor Glas kanske. För att inte tala om just Doktor Glas, som har en titel som jag inte förväntade mig skulle tillhöra den bok jag sedan läste. Vars jag vill komma med detta? Just ingenstans, det är bara något jag har tänkt på. Kanske att ibland är titeln missvisande i jämförelse mot ens förväntningar. Samma kan det vara med människor. Saker är inte vad de verkar, människor är inte som de verkar när vi bara läser titeln. Men det är boken som är innehållet, titeln är bara ett namn som har givits den för att veta vad man ska kalla den. Titlar är okej, så länge vi inte stirrar oss blinda på dem.

Angående böckerna jag nämnt så tycker jag att titlarna är passande, inte alls missvisande. Men man får bilder i huvudet ibland, sen faller de samman och man står kvar med innehållet, den verkliga bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar