onsdag 25 februari 2015

Ohämmad

Mitt huvud har snurrat av tankarna de senaste dagarna och det gör mig trött. Att dessutom kliva upp tidigt på morgonen de två senaste dagarna har bara gjort mig tröttare. Livet är inte vänligt mot mig just nu, men det är vad jag försöker ändra. Kommer med en progress report på det sedan.

Jag såg melodifestivalen i lördags. Det är bäst om man vill skratta lite åt något. Ett bidrag jag faktiskt gillade var det sista med Jon Henrik Fjällgren. Jojk fascinerar mig; det är en speciell känsloyttring. Jag har själv försökt jojka, men då jag varken är uppvuxen i en samekultur eller särskilt musikaliskt begåvad gick det inte alls bra. Tur att det bara var Gustaf som var tvungen att lyssna på det då. Jag såg en dokumentär om livet som same en gång, den var mycket intressant. Ett inslag i dokumentären var om jojk. En kvinna berättade om en man som brukade jojka. En gång när han sov hade hon hört honom jojka och hon berättade att det var den vackraste jojken som hon någonsin hade hört. Det var som att han i sömnen var mindre begränsad av sitt medvetande och kunde uttrycka sina känslor helt fritt. Det tycker jag visar på jojkens fria och känslomässiga natur. Det är som en form av poesi inbäddat i sång.

Jag lämnar er med detta. Jag ska se Supernatural och se om livsgnistan återvänder. Lycka till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar