lördag 21 februari 2015

Lista

1. Om du fick välja att leva i en tv-serie, vilken skulle du välja att leva i då?
New Girl. Mina favoritserier innehåller för många monster för att jag skulle välja dem, tyvärr. Att hänga med Jess och de andra hade däremot varit så underbart!

2. Vad ville du bli när du blev stor när du var barn?
I ordning: Prinsessa, konstnär eller violinist, konståkare och så hund- och kattskötare. Men det första "riktiga" jag verkligen velat bli r författare och det vill jag fortfarande.

3. Vilken är din favoritdoft?
Det finns en doft som inte går att fånga. Den går att känna i skogen en varm sommardag, men bara på vissa ställen. Den doftar utav blommor, mer går den inte att beskriva för att det finns ingen doft som den. Den är som de varma sommardagarna, de svalkande baden och som hjärtats lättnad av att vara förälskad. Det är lycka i en doft, ofjättrad och flyktig.

4. Om du vore en stor stenbumling, var skulle du vilja ligga still då?
I skogen bredvid en stig i Sikfors. Alternativt i Madison Square Garden så att jag fick lite underhållning. Jag skulle kunna vara en turistattraktion: "Kom och kolla på stenbumlingen mitt i Madison Square! Ingen vet hur den kom dit eller varför ingen tar bort den, men den är där!"

5. Du får veta att jorden kommer gå under om tolv timmar. Vad gör du?
Jag åker upp till Norrbotten med Gustaf och sitter vid älven.

6. Vad tror du skulle vara annorlunda i ditt liv om du var av det motsatta könet?
Jag tror att jag skulle fått uppleva ett samhällsprivilegium på ett annat sätt; inte blivit diskriminerad inom vården, inte vara rädd för att gå ensam på kvällen, tagit nattliga promenader genom stan, inte veta hur det känns att bli förföljd på väg hem från jobbet och så vidare. Jag hade tagit sådant för givet. Samtidigt hade jag nog ändå brytt mig om kvinnors rättigheter och förstått att vi inte lever på lika villkor om vi inte är en del av förändringen och så vidare.

7. Vilket är ditt favoritverktyg?
Yxan. Det kan aldrig gå fel med den! Förutom den gången jag högg av mig en halv fingernagel med en...

8. Vad gör du om tio år?
Säljer knark på Plattan. Ärligt talat, jag vet inte. Förhoppningsvis gör jag något som gör mig glad, har tid och ro att skriva och så kanske jag har en liten hund eller en katt. :)

9. Vilken är din bästa danslåt?
Jag dansar verkligen inte förutom på skämt och då är det någon kul, typ Cotton Eye Joe.

10. Om du vore skitbra på att sy, vad skulle du sy då?
Jag skulle, hands down, sy en massa klänningar åt mig själv! Jag har funderat på att lära mig sy någon typ av enkel klänning. Även om jag egentligen är ointresserad av att sy, hade jag kunnat lära mig hur man syr en modell och kört på den. Typ som mamma sade att mormor gjorde när hon var liten.

11. Hur skulle du hantera det om du vann typ 108 560 000 euro?
För det första skulle jag vara världens rikaste person. Men om vi säger att summan är mer realistisk, typ att valutan är i svenska kronor, så skulle jag köpa en lägenhet i både Stockholm, Göteborg och ett hus i England. Sedan hade jag betalat saker åt mina släktingar, typ lån på hus och så vidare. Jag hade lagt undan en hel massa pengar åt mina framtida barn och andra nära släktingar. Sedan hade jag bjudit hela min familj på resor och sett till att ingen i min familj skulle behöva gå fattig i hela sina liv! Jag hade också försökt ge bort en massa pengar till välgörenhet och investerat i aktier och fonder.

12. Vad tycker du om ordet hen?
Jag tycker att det är ett användbart ord. Till exempel kan det vara bra om man inte vill trampa någon på tårna om man är osäker på könet (äntligen en ursäkt att slippa den pinsamma stämningen när man säger han om någons barn och så är det en hon) eller om det är någon som varken definierar sig som en hon eller han. Däremot är det farligt att tro att hen ensamt kan radera könsroller och så vidare. Man får respektera om någon personligen vill bli kallad det eller inte.

13. Vilket är ditt bästa recept och varför, det får vara både mat och bak?
Mitt bästa recept är på plättar för att det är användbart, enkelt och smakar gott.

14. Vad tycker du om köttkonsumtion?
Det är en komplex fråga. Det är viktigt med bra djurhållning som standard för all köttproduktion.

15. Är du beroende av något?
Socker kanske? Inte bra.

16. Vilken musik triggar din nostalgiska sida mest och varför? Det jag lyssnade på som ung tonåring, typ Simple Plan, Under My Skin-skivan av Avril och Beautiful Disaster (live) med Kelly Clarkson m.m.

17. Vad gör dig riktigt förbannad?
Orättvisa, hat mot kvinnor och grupper, att bli ignorerad m.m.

18. Har du något riktigt bra husmorstips?
Nä, men min förra hyresvärd har det! X'D (Internskämt)

19. Finns det någon reklam du tycker är riktigt bra?
Om de är riktigt roliga tycker jag oftast om dem.

20. Är du lik dig nu, som du var när du var barn?
Nej! Vissa likheter i personligheten har jag kvar, men mitt beteende är ändå väldigt förändrat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar