söndag 1 februari 2015

Dystopi

Nu har den där sommarjobbsångesten infunnit sig. "Var ska jag jobba? Om jag inte tar körkort innan sommaren är det bättre att söka här i Göteborg, även om jag inte kommer kunna vara i Sikfors alls på hela sommaren. Hur vill jag att mitt liv ska se ut? Äsch, jag söker allt!"

Självklart samsas den med ekonomiångesten. Jag ser fram emot att kunna arbeta på regeringskansliet i framtiden, det verkar jättekul. Men jag kör inte på något "vägen dit är mödan värd" utan snarare på ett "ändamålet helgar medlen". Även om det känns som om jag precis blivit kysst av en dementor så fortsätter jag för att jag måste. Mina CSN-år är snart slut. men mycket har jag fått med mig! Jag tycker egentligen att man ska läsa lite av varje och i synnerhet tycker jag att humaniora är viktigt att läsa. Vi värderar humaniora-ämnen för lågt och naturvetenskapliga som om det vore det ända viktiga. Men de är minst lika viktiga och båda behövs, speciellt i dagens cyniska samhälle. Nu låter jag dystopisk. Svårt när allt jag försökt skriva på sistone mest blivit stoff. I och för sig var det vad Hjalmar Söderberg utgick ifrån när han skrev Doktor Glas, så en strimma hopp kanske finns trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar