lördag 9 juli 2011

Snobberi

Idag när jag åt lunch passade jag på att läsa ledarkrönikan i dagens PT. Rubriken lockade mig till den och jag måste säga att den var ytterst underhållande. Kolla in den här: Ledarkrönikan.

Jag var tvungen att skicka ett mail till Bengt-Urban Fransson, som skrivit krönikan. Här är ett utdrag ur mailet: "Jag håller med dig angående liknelsen mellan Reinfeldt och Hyacinth, men jag måste säga att det var en sak till som jag trodde du skulle ta upp. Liksom Hyacinth hela tiden ser hennes son som världens mest välartade son, trots att han både för Richard och tittarna uppenbarligen har sina laster, så ser Reinfeldt ganska likadant på Sverige. Hyacinth vill få folk att tro (och även lura henne själv till att tro) att hennes goda uppfostran fått sonen till att bli en exemplarisk medborgare. Precis så vill Reinfeldt få folket under uppfattningen att det är Moderaterna som fått Sverige till att bli ett välfärdssamhälle, när i verkligheten de snarare stjälper oss."

Jag ser verkligen bara Moderaternas uppsving som en modefluga. Men jag tror att jag har fel. Folk tycker det är coolt att vara Moderater, för de satsar på de som redan har pengar o.s.v. o.s.v. "Moderater betyder rikedom! Jag vill vara rik för det är coolt." tänker den naive medborgaren. Men vet du vad - det är tvärtom. Sverige glider allt längre bort från välfärden, det satsas på de rika och även mellan och övre medelklass, men den lägre medelklassen och lågklassen får kämpa ännu hårdare för att klarar vardagen. Är jag rik har jag råd att hjälpa mina medmänniskor för att skapa ett bättre Sverige där barnen inte tvingas leva i relativ fattigdom. Och medelklassen lider inte, för de behöver inte heller betala lika mycket skatt som en rik för man betalar efter plånbok - alla har (ca.) 33%. Man ska inte vara girig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar