måndag 22 augusti 2016

Serier

Ibland kan jag sakna att bara slå på ett Gilmore Girls-avsnitt och alldeles slukas upp av serien, Jag kan se det mesta, men det är sällan det kommer en så bra serie som Gilmore Girls som man tänker på länge efter att man sett klart alla avsnitt. Jag har alltid gillat tv-serier. Jag må inte vara mycket för filmer alltid, men serier blir jag alltid engagerad i. Det finns dock en serie, Mitt liv som död heter den, som jag inte kan rekommendera alls. Alltså, jag kan som sagt se det mesta men den serien tar ju priset i tråkighet. Jag såg säkert halva första säsongen men man kom aldrig någonvart och karaktärerna var för det mesta tråkiga. Där ser ni, jag blir engagerad fast jag inte ens gillar serien.

För de som inte har något för sig på kvällarna eller kanske har sett klart senaste säsongen av sin nya serie (avslutade själv precis Supernatural säsong 11) tänker jag lista några favoriter. Märk väl att jag inte listar alla favoriter för då hade Buffy - nu och för alltid - varit nummer 1.

1. Pretty little liars

Serien har allt! Bra karaktärer, spänning och humor. Den kan ses av alla i alla åldrar. Det är som en deckargåta med fyra tonårstjejer, så gillar man Agatha Christie möter Tvillingarna i Sweet Valley... så får man Kitty? Äh, man får PLL också!

2. New Girl
Om du har missat New Girl har du missat det viktigaste inom humorserievärlden på flera år. Mer motivering behövs inte, men ni får det ändå. Jess är en rolig karaktär, annorlunda, huvudet i det blå, vill alltid väl, osäker men samtidigt självsäker. Man skulle kunna tro att detta innebär att de andra karaktärerna kommer vara platta bredvid henne, men serieskaparna har lyckats ge alla en egen personlighet utan att det blir för mycket. Alla är rätt extrema utan att det känns som att någon överskuggar det andra eller att det blir för mycket. Fotnot, är det konstigt att jag är både som Jess och Nick på en och samma gång? De är som natt och dag. Hehe, get it - 'cause her name is Jessica Day! Vet du inte vad jag pratar om - se serien!

3. Gilmore Girls
Ja, vi ska prata om Gilmore Girls. Jag såg alla 7 säsonger på två månader. Detta var under tiden som jag skrev min uppsats och jag tror inte att jag hade orkat utan Gilmore Girls att förlora mig i (något som var väldigt lätt att göra). Runda karaktärer - detta gäller även bikaraktärer, spännande händelser, intressanta relationer och Stars Hollow - min drömstad om det bara vore riktig! Jag gillade New England redan innan, men jag googlade på småstäder i Connecticut och drömde mig bort medan jag såg på Gilmore Girls.

4. Agent Carter
Alla som har Netflix behöver se på Agent Carter. Även om man inte gillar superhjältefilmerna som Marvel har släppt så kan man ändå se på Agent Carter. Serien utspelar sig på 40-talet, så inte bara är Peggy (Agent Carter) en karaktär väl värd att investera tid på att följa, utan kläderna är också väldigt fina!

5. Veronica Mars
En av de bästa serierna någonsin! Den skulle egentligen ha fortsatt efter tredje säsongen men det blev inte av trots intresse från fansen och intresse från serieskaparen själv. Jag misstänker den gamla godingen som TV-folket i USA kör på, vilket är (scen: en mötesrum fyllt med 10 män, varav en är en token svart person, samt en kvinna) "jaså, en TV-serie med en smart ung kvinna i huvudrollen - vem vill se det? Jaså, många, säger du? Hmm, låt mig tänka... Nej, vi kör den här serien som handlar om två killar istället" *applåder runt bordet* Hur som helst, trots smärtan av att bara se tre säsonger, en spännande avslutning på tredje och sista säsongen samt en teaser för säsong 4 som handlar om Veronica i FBI, så är serien väl värd att titta på! Filmen är dock skräp.

Det var mina fem tips för stunden. Det finns så klart fler både nya och gamla serier som jag kan tipsa om, men lite får jag tygla mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar