torsdag 25 augusti 2016

Love story

För alla som vill börja lyssna på Taylor men inte vet var de ska börja har jag de perfekta tipsen. Jag ska lista mina favoriter från Taylor Swifts skivor med motivering. Jag rekommenderar de två senaste skivorna, Red och 1989, men jag börjar listan från början.

1. Taylor Swift
Tim McGraw

Förut skulle jag ha sagt Teardrops on my guitar. Det var min favorit av Taylor länge, det vill säga innan Red-skivan kom ut. Tiderna förändras men Tim McGraw förblir en tidlös sång. Den har en bra text och melodin är bra. Den har kraft i sig trots att det är en lugn låt. Jag gillar även rundgången, att cirkeln sluts med att Taylor avslutar låten med den inledande textraden. Det förstärker känslan av tillbakablicken.

Bubblare: Our song

2. Fearless
You belong with me

Trots viss text som är så där är låten melodiskt för bra för att inte hamna på topp. Det är verkligen melodin som gör låten. I ärlighetens namn är inte det här hennes bästa skiva, så jag går vidare nu.

Bubblare: Fearless, Love story

3. Speak Now
Last kiss

Fin text, lugn och långsam låt. Mer än så är det egentligen inte,

Back to December

Jag kunde inte bara välja en låt för dessa två låtar är typ precis lika bra.
Den här har en bra melodi och fin text, återigen en lugn låt.

Bubblare: Sparks fly

4. Red
All too well

Taylors bästa låt genom tiderna. Låten är lite som Bohemian Rhapsody på det sättet att den har flera faser. Först är det ett jämnt tempo som sedan trappas upp, efter det kommer en kraftfull del och till sist bryter den ut i den sista, lugna delen. Alla delar är musikaliskt väldigt bra, både melodin och Taylors sätt att sjunga låten på är väldigt bra. Texten är så väl uttryckt genom hela låten. Taylor lyckas uttrycka sig på ett sätt som folk kan känna igen sig i genom att vara väldigt specifik, något hon lyckas extraordinärt bra med i denna låt.

Bubblare: Girl at home, Begin again

5. 1989
Wildest dreams

Första gången jag hörde den tänkte jag att den lät som en låt som Lana Del Rey hade kunnat ha gjort. Den är väldigt annorlunda från Taylors andra grejer, med andra ord. Låten är cool men samtidigt känner man igen Taylor i texten. Det är en lite djupare del av sångjagets personliga liv, men precis så nära inpå som man behöver komma för att låten ska kännas riktigt genuin. Underbar!

Bubblare: Blank space (häftig, bra melodi), New Romantics (återigen en häftig låt, personlig och bra melodi, från deluxe-versionen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar