onsdag 28 januari 2015

Götebååårg

Idag skulle vi prata om hur Göteborg skulle kunna förbättras utifrån olika analysmodeller som används inom ekonomi. Jag och Fredrik hittade två andra personer att para ihop oss med. So far, so good. Problemet var att dessa två var från Göteborg och var inte särskilt open-minded till hur Göteborg skulle kunna utvecklas. Jag gav förslag om hur man borde satsa på att bli en riktig storstad samtidigt som man har kvar den gemytliga småstadskänslan. Malmö börjar bli en riktigt stor konkurrent och fortsätter de båda städerna växa i respektive takt kommer Malmö gå om Göteborg om några år. Men de såg ju så klart inte bortom Stockholm och lillebrorskomplexet. Det kändes så bakåtsträvande på något vis. Varför måste man ha samma nisch år efter år utan att utveckla andra aspekter? Det är som att jag skulle säga till folk att "Nä, jag är då minsann en (amatör-)poet och inget mer!" Jag är en hel del massa andra saker! Samma med Göteborg. Att bevara sina bra sidor, som att anses som go' och gla', kunskapen bakom tillagning av fisk- och skaldjursrätter och så vidare, vore bra. Men det betyder inte att man inte kan vara i framkant när det kommer till att exempelvis göra aktiva saker för att främja kulturen, förbättra kollektivtrafiken, försöka minska segregationen och bygga ut en vacker stad.

Nu vet jag inte om detta skulle ge något alls; det är en tanke, och en väldigt outvecklad sådan. Alla har olika åsikter och det är långt ifrån lätt att veta vad som skulle vara bäst för just Göteborg. Men att säga att allt är bra som det är, kommer göra att Malmö blir vår näst största stad om några år. Hur det än blir kommer jag alltid att älska Göteborg för vad det är för mig; Lindholmen, fin stadsmiljö, underbart bibliotek, billiga färska räkor, Port Arthur, Redbergsplatsen, Älvsnabben och mycket mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar