söndag 25 januari 2015

Geografimästaren

All den där tiden som jag spenderat på att spela geografispel har äntligen lönat sig! Jag och Gustaf kollade på på spåret på SVT play tidigare (många "på" i den meningen). Jag brukar alltid gräma mig lite över att jag kan de flesta länder i världen vid det här laget, men att jag ändå inte kan allt om själva länderna eller städerna. Men idag hade de en karta över Afrika och ville att man skulle säga vilka två länder som förut hette Sydrhodesia och Nordrhodesia. Vem tror ni kunde svaren? Jag så klart! Jag visste att det var Zambia och Zimbabwe för att när jag lärt mig just de två länderna har jag haft svårt att veta vilket av dem som var vilket för att de heter rätt lika. Men idag kunde jag namnge båda och till och med peka ut dem korrekt! Så, förutom de uppenbara allmänbildningsfördelarna så kan ni tjäna in ett par extra poäng i På spåret om ni spelar de där geografispelen. Förutom att de är roliga så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar