söndag 29 september 2013

I valet och kvalet

Varför kunde jag inte bara ha fått det där brevet från Hogwarts? Allting skulle ha varit så mycket lättare, med undantag för matte, biologi och alla andra ämnen som försummas på Hogwarts. Skämt åsido, vem bryr sig om sådant när man håller antagningsbrevet i sin hand och mumlar "Thank you!" ut till universum. Jag hade varit intresserad av vartenda ämne och gjort allt för att få veta mer, mer, mer! Det hade varit Harry Potter in real life och jag hade älskat det. Men det brevet slarvades bort i posten eller något och nu sitter jag här med ett par veckor kvar att bestämma vad jag ska utbilda mig till. Detta är det slutgiltiga valet och beslutar jag fel kan jag inte göra något åt det. Jag ångrar redan många av mina val, till exempel att jag inte läst något som kommer att ge mig en examen. Sedan finns det saker som är bland det bästa jag någonsin gjort, som att gå skrivarlinjen.

Det är inte mycket jag vet om in framtid, men jag vet att jag inte kan tänka rationellt kring dessa beslut; jag måste känna fram dem. Det kommer i sinom tid. Jag får söka och söka, inom mig och i världen. Till slut kommer jag att veta. Men det kanske inte är om två veckor. Vad gör jag då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar