fredag 18 september 2015

Sjukt mycket smink

Alltså, jag har så mycket att säga om smink. För det första, smink är kul. Jag kan inte måla, för jag har inte övat och jag har ingen naturlig talang för det heller. Jag har övat mig på smink och blivit bättre och bättre. Det tycker jag i alla fall, men vad för smink som ser finast ut sitter oftast i ögonen på betraktaren. Smink började kanske inte som ett uttryck för kvinnor och är för många inte det idag heller, men för många är det så. För mig är det så. Jag sminkade mig aldrig förrän jag började gymnasiet. Jag är fortfarande dålig på hårfrisyrer och beundrar de som kan göra och hitta på egna hårfrisyrer. De är så kreativa. Smink och hår är kreativitet. Kreativitet som man kan få utlopp för i vardagen. För vissa är det en plåga och för vissa ett tvång. Självklart väger jag in faktumet att jag tycker att jag är finare med smink, vilket också innebär att jag gärna kan lägga 30 minuter extra per dag jag bär smink för att sminka mig, på samma sätt som de flesta bedömer det vara värt med 5-20 minuter för att duscha på morgonen. Vissa tror att när jag tar en timme på mig för att göra mig klar så står jag och sminkar mig i en timme, men då har de inte räknat med bl.a. dusch, hår och kläder; saker jag ändå gör oavsett sminket.

För det andra: jag tycker inte att man bör kommentera på om folk bär smink eller inte. Nu har jag fått det sagt, behöver jag verkligen förklara varför? Googla det i så fall. ;) Men en sak som hände mig idag och som jag hört många andra prata om är detta:



Kolla in denna:


Mitt svar i mitt huvud:
Bildresultat för when i don't wear makeup you look sick

Ok, saken är den att jag är sjuk. Men nu fick jag kommentarer om att jag ser lite röd och puffig ut i ansiktet typ. Det visades med handgester och få ord. Jag ba: "Nä... Det är för att jag inte bär foundation." Jag tänker inte gå in på hela min livshistoria om att akneärr faktiskt är rödaktiga och att min medicin gör att jag har påsar under ögonen stora som sopsäckar. (Eller så är det bara åldern, men med tanke på att jag får 8-9 timmar sömn om natten och det kommit plötsligt just efter jag ökat dosen gissar jag på medicinen.) Hahaha, livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar