torsdag 11 december 2014

Något vi behöver tala om

Nu ska vi tala om musik. Nej, snarare om personerna bakom den och lite hur samhällets syn på kändisar och kvinnor återspeglas i kritiken de får. Och jag pratar inte om fansen, utan mer om personer som inte lyssnat på fler än de låtar som spelats på radio.

Vi börjar med Lana Del Rey. Jag förstår mig inte på folk som inte gillar henne för att hon känns "oäkta" och att de tvivlar på hennes "genuinitet". För det första grundar sig det i sexism. Är det någon som ifrågasätter manliga artisters genuinitet för att de gillar att till exempel röka cigaretter på scen? Nej, inte i lika hög utsträckning. Kvinnliga artister får inte bara sjunga bra och skriva bra låttexter - de måste vara helt felfria i övrigt också. Lyssnar man på hennes texter framgår det att det hon sjunger om är hennes genuina verk. Men vill man snöa sig fast i vare sig hon kanske röker på scenen för att hon verkligen är nihilistisk eller för att det är en del av hennes image, tycker jag att man inte behöver yttra sig alls. För det hör inte till poängen. Att ha en image är en del av musikstjärnelivet. Jag vet inte vem hon, kvinnan Lizzy Grant, är, men jag vet vem låtskrivaren och artisten, inklusive imagen, Lana Del Rey är. Det är allt jag behöver veta. Med detta sagt vill jag även påpeka att man kan ta avstånd från en artist för att de gjort uttalanden som varit människorättsvidriga eller av dylik art. Men en så självklar grej som alla artister har - deras image, det är konstigt att klaga på.

Inte heller är jag glad över reportern som sade till hela världen hur hon glorifierade en för tidig död. Jag har läst intervjun och hört på den släppta ljudfilen och det framgår helt klart för mig att hon talar om att personer som dött i förtid har uppnått ikonstatus efteråt - för att reportern tog upp ämnet. Utöver det säger hon att hon önskar att hon vore död för att hon är leds på livet och allt. Denna reporter har sedan vinklat detta till att få det att låta som att hon vill dö för att hennes musik ska anses vara bättre och för att även hon ska uppnå samma ikonstatus. Han vinklade frågorna och tolkade svar som hon inte angett. Efter att Lana Del Rey påpekat detta och han försöker försvara sig är det som att folk automatiskt tror på honom och inte på henne. Men jag har inte läst så många källor kring detta. En vuxen människa som pratar allvar om sin död och säger att de inte skulle säga att de ville dö om de inte kände så - är det en person att hänga ut för detta? Är det verkligen smart att utnyttja dem för att få lite publicitet? Tänk På Robin Williams, som tog sitt liv för att han mådde dåligt. Tänk på Lana Del Rey. Tänk sedan på vad du säger.

Jag är dessutom utled på alla som bara "Taylor Swift sjunger bara om alla otaliga killar hon dejtar!" Det börjar bli gammalt! För det första sjunger hon inte bara om killar, men hon tar mycket inspiration från sitt eget liv, och som vi alla vet är kärlek den starkaste känslan. Det resulterar i att många låtar handlar om kärleksupplevelser. Men är det någon som hånar Ed Sheeran eller Michael Bublé för att deras låtar handlar om kärlek? Nej, så klart inte. (Manliga artister brukar förresten oftast bli hånade om de är mest populära bland tjejer. Till exempel Justin Bieber, One Direction och till och med The Beatles till en början.) Taylor Swift skriver sina låtar själv och de innehåller komplexa textrader, både i låtarna om kärlek och de som inte handlar om det. Fokuserar någon på det? Så klart inte. Förresten har hon inte dejtat många sedan hon blev känd, så där har vi ett faktafel. Ett fel i de allmänhet dock, är att man talar om hennes kärleksliv som om man överhuvudtaget hade något med det att göra och som om det vore ett kriterium för att bedöma en annan människa på. Som om det faktum att hon inte varit tillsammans med så många skulle göra henne till en bättre människa.

Man kan inte alltid gilla en artists musik och det är okej. Man får också tycka vad man vill om själva artisterna. Tänk däremot efter lite kring vad det grundar sig i. Du behöver fortfarande inte gilla personen, men du behöver inte komma med irrelevanta och kvinnofientliga åsikter. Jag har redan genomskådat dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar