onsdag 25 januari 2012

Livsavgörande ögonblick

Jag sitter på uni nu och har kollat in mitt beslut från csn. Jag ska tydligen få mycket pengar denna månad. Nice! Då kan man spara mycket. =) Och resa! Jag är glad att allting har löst sig till slut. Jag är glad att jag fick en andra chans. Det för mig till en historia som jag helt har missat att berätta om.

När jag skulle åka tillbaka till Stockholm från Sikfors bokade jag en biljett mellan Piteå och Umeå, och Umeå-Stockholm med buss. Då jag satt och bokade kollade jag på tiden att det stod att bussen till Umeå skulle komma fem minuter innan en av bussarna mellan Umeå och Stockholm skulle avgå. Jag bestämde mig då för att boka en buss som gick till Stockholm två timmar senare, med tanke på att bussarna brukar vara sena och detta speciellt när det är snöigt väder ute. Men när jag väl kommer till Umeå inser jag att vi är t.o.m. så mycket som en kvart tidiga! Jag skyndade mig då till Y-buss kontor och frågar om de kan boka om mig, men när jag säger att jag inget ombokningsskydd har säger de att det inte går. Jag frågar om det finns någon billig sista minuten-biljett, men de har samma pris som vanliga biljetter. Jag sitter där i min förtvivlan. "Typiskt mig! Jag måste nu sitta och vänta i Umeå i två timmar även fast jag kan åka nu! Allt är hopplöst!" (jag drog paralleller mellan detta och grammatikprovet), tänkte jag ungefär. Men så tänkte jag på en sak... jag har ett val kvar, jag är inte utan hopp ännu. This will either make or break me! So I gave it a go - jag frågade busschauffören om det inte kunde gå för sig att jag fick åka med hans buss istället för den efteråt. Jag visade honom min biljett och han svarade ja!

Handlingarna av denna man gjorde inte bara min dag, utan räddade mitt hopp angående grammatiken och allt jag gör också! Han förstod det nog inte själv även om jag gav honom tusen tack! Jag var inte redo att ge upp innan, men jag gick på sparlåga och då klarar man inte allt man vill. Man måste ha inspiration, eller jag måste i alla fall det.

Ja, nu fick ni en trevlig historia och jag fick blogga lite. For once. (Jag är lite bitter, ja.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar