torsdag 1 december 2016

Systemrensning

Jag har tänkt på en sak. Jag håller inte med när folk säger att om man har vuxit upp i till exempel Norrbotten så uppskattar man inte det som är bra med just Norrbotten eftersom man är van vid det. Jag håller inte alls med. Bara för att jag inte längre bor i Norrbotten är det inte som att jag uppskattar naturen när jag är hemma igen. När man flyttar ifrån en plats man gillar saknar man förstås det som är bra med den platsen, men det är ju just det faktum att man uppskattat det innan som gör att man saknar det så mycket. Jag var ute varje dag i skogen i Sikfors när jag bodde där. Jag visste hur lyckligt lottad jag var som fick växa upp omringad av träd. Nu när jag är där uppskattar jag det lika mycket som innan. Jag må inte ha samma möjligheter att gå ut i skogen som jag hade förut, men det gör inte att jag uppskattar upplevelsen mer när jag väl kan det.

En annan sak som jag har tänkt på är när folk vill att andra ska engagera sig när man själv har tagit över en uppgift. Typ de som på en gång erbjuder sig att göra något och sedan klagar på att andra inte gör något eller gör lika mycket. Märk väl att jag inte menar de som tvingas göra något för att ingen annan tar på sig det, till exempel städsysslor. Jag menar till exempel ett projekt med en grupp på fyra personer och så säger en från början att den ska göra allt och sedan klagar den på att de andra i gruppen inte gör något. Jag klagade inte på att min uppsatskamrat inte bidrog till uppsatsen. Jag klagade väldigt mycket över hur korkad hon var, vilket ledde till att jag fick göra hela uppgiften själv. Jag klagade över det faktum att vi inte fick skriva uppsatsen själv, jag klagade över att det faktum att jag överhuvudtaget behövde kommunicera med henne ibland fast det tog tid från skrivandet och jag klagade på att skriva en uppsats på egen hand på så kort tid (vi var tre veckor sena för att uppsatspartnern ville göra något skitdåligt om CSR till en början). MEN jag klagade aldrig på att uppsatspartnern aldrig skrev något. Varför? För att jag hade SJÄLV tagit på mig att göra det.

Jag vara bara tvungen att få detta ur mitt system. Tack och hej, leverpastej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar