tisdag 15 november 2016

Kloka ord

Nu är det jobbigaste med denna dag, tyskan och jobbet, över. Jag ska plugga resten av dagen för att imorgon ska en bok lämnas tillbaka. Lyckligtvis behöver jag inte läsa hela boken, endast några kapitel. Det mesta känns genomkomligt. Apropå det ordet, genomkomligt, försökte jag googla på det men det finns ingenstans förutom på diverse bloggar och forum. Det finns inte med i SAOL eller SAOB när jag söker på respektive tilläggsord. Jag kanske är med och skapar en ny del av språket nu genom att använda mig av det ordet. Intressant!

Imorgon är det dags för Fantastiska vidunder och var man hittar dem. Jag har längtat så länge och nu är det äntligen dags. Jag ska ha på mig min Hogwarts-t-shirt, Hogwarts-hoodie, Gryffindor-halsduk och mina Gryffindor-sockar. Idag hade jag på mig mina Ravenclaw-sockar för jag kände för att göra revolt mot världens tristhet på mitt eget vis. På tal om Ravenclaw, vilket associeras med klokhet, är att jag fick användning av ett lite svårare ord som jag hörde på Criminal Minds igår. Det ordet är antropofagi, vilket betyder kannibalism. Ett avsnitt handlade om det igår och idag pratade vi om det på tyskan när vi diskuterade Häxan i Hans och Greta. Mycket lär man sig av TV:n.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar