söndag 17 april 2016

Polis

Det är mycket roligare att titta på brittiska Cops än på amerikanska Cops för att de är mycket mer normala. Det känns bra att se när polisen beter sig som de ska, att de talar lugnt och sansat med människor och att de till och med kan vara lite sjysta ibland. Det är ett samtal mellan polisen och den civila. Sedan har vi den amerikanska versionen och där är det ofta övervåld, poliserna är offensiva innan de ens har pratat med personen och de kan lätt bli aggressiva. Sedan frågar de "Why'd you run?!" om någon försökt springa ifrån dem. Ja, gissa tre gånger. På senare år har jag läst ännu mer om den amerikanska polisens övervåld och jag har inte svårt att tro på det jag läser, om jag säger så. Så klart finns det alltid rötägg överallt men det är en så stor strukturell skillnad mellan USA och t.ex. Sverige. Därför tittar jag hellre på brittiska Cops för då lämnas jag inte med en bitter eftersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar