lördag 30 november 2013

Ishockey

Ikväll är det hockey som gäller. Det är Frölunda mot AIK och vi hejar på Frölunda. (Fast en liten del av mig hoppas att Frölunda förlorar så Luleå har en större chans att klättra uppåt i tabellen.) Gustaf har helt och hållet gått över till "Indianerna" medan jag fortfarande håller mig till Luleå. Jag är dock glad att Skellefteå ligger etta nu när Luleå inte gör det. Det är knäppt att jag hejar på Luleå och, efter dem, på Skellefteå. Det är lite som att säga att man hejar på både AIK och Djurgården i fotboll. Det går inte ihop riktigt. Men det är faktiskt min ibland kloke morbror Bobo som fick mig att tänka till. Han hejar på Modo, som ju kommer från Ö-vik. När jag påpekade att Luleå låg nere på listan för några år sedan frågade jag honom om han inte var glad över det. Han svarade nej och jag, som förväntat mig det motsatta, blev förvånad. "Varför inte?" frågade jag. "För att jag vill att det ska gå bra för Norrland", sade han. "Oavsett om det kanske inte är mitt favoritlag vill jag ändå att det ska gå bra för Norrland. Det är vad jag bryr mig mest om."

Det var inte bara där min nya inställning till norrlandslagen föddes, det var även då jag öppnade ögonen för hur viktigt det är att Norrland kan ligga i framkant. För att inte glömmas bort, för att inte dö ut är det viktigt att visa att Norr också har kraft att ge. Inte bara kraft från våra naturresurser. Självklart ska man inte behöva stanna i Norrbotten om man vill se andra städer och andra länder. Men varför inte locka andra människor som inte sett Norrland dit? Själv kommer jag flytta tillbaka dit när jag är färdig att utforska Sverige och världen, eller dö som han Erik i "Det är hit man kommer när man kommer hem".

Det ligger mer till denna problematik än vad jag valt att ta upp, men det kanske blir mer om detta någon annan gång. Vi ska gå om ca. en timma. Det ska bli så kul att se på lite hockey. Jag vill gärna se Piteå spela när jag är hemma, men det går bara en match under den tiden, så vi får väl se hur det blir med det. Såg i tidningen att de låg etta i division 1 norra. Allsvenskan nästa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar