lördag 17 september 2016

Blast from the past

Jag och Gustaf såg precis två filmer som jag inte har sett på kanske 14 år! Båda filmerna har jag sett flera gånger, men som sagt var det länge sedan sist tills idag. Den första filmen vi såg är Den där Mary. Jag trodde inte att den skulle vara så bra som jag mindes den, men det var den faktiskt. Det var ju ingen fempoängare, men den var småcharmig och smårolig. Många gånger tycker jag att filmer som man minns att man tyckte var så bra när man var liten är så extremt till brädden fulla av sexism att man inte kan se dem längre. Ibland är det också bara så att man har förändrats så pass mycket att man inte tycker om just den typen av film längre heller. Det kan kort sagt bero på vad som helst, att man inte gillar en film som man gillade för några år sedan. Det är därför det är så kul när man ser om en film efter över ett decennium och inser att den inte var så pjåkig trots allt.

Den andra filmen är Fucking Åmål. Den minns jag att jag gillade också, precis som Den där Mary. Jag är glad att jag såg om den för den var verkligen bra. Den sände mig tillbaka till 90-talet och min barndom med alla kläder, hårfrisyrer och mobilsignaler. Den tar upp ett ämne som var aktuellt då och är aktuellt idag och kan lyfta upp detta ämne naturligt. Filmen var underhållande så jag rekommenderar dig att se den igen om det, som för mig, var länge sedan du såg den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar