tisdag 4 mars 2014

Min lugg

Min dag har varit en enda berg- och dalbana. Först åkte jag in till stan för att klippa min lugg. Josè, min frisör, hade klippt mig så fint senast och då bestämde jag mig för att klippa min lugg hos frisören. Jag sökte upp några som gjorde det på internet, då jag tänkte att de inte gjorde det hos min frisör. När Jag ringde till det stället var hon som svarade för det första rätt otrevlig. Bara för att man talar i en vänlig ton betyder det inte att man är trevlig. När jag väl kom dit fick jag onda aningar bara av hur lokalen såg ut, på hemsidan verkade bilderna mycket fräschare. När jag satte mig ned för att klippa luggen tänkte jag "Here goes nothing!" Men det var fel, för jag förlorade allt. Jag gav henne simpla instruktioner på hur jag ville ha den. "Jag vill ha den som den ser ut nu, i samma form, fast kortare." Hur svårt ska det vara att förstå sig på en sådan instruktion egentligen? Först förstörde hon formen och klippte knappt något på längden. Jag blev förskräckt, men tänkte att om det kostar 120 spänn ska det fan inte bara ta 60 sekunder av någon som gör värre än ett halvdant jobb. Tänk er den lönen - 2 kronor i sekunden! Jag fortsatte guida henne genom mitt hår, men hon fattade aldrig trots att hon sade att hon gjorde det. Till slut var den så kort och förstörd att jag insåg att den var bortom all räddning. Jag ville bara därifrån.

Jag visste att det bara fanns en sak kvar att göra - gå till Salon Victor. Jag väntade på Gustaf vid Nordstan och hela vägen dit berättade jag för honom hur jag skulle böna och be dem att klippa min lugg fin igen. Jag ville nästan gråta - min lugg betyder mest utseendemässigt för mig. När jag kom in möttes jag av en trevlig frisör som frågade vad hon kunde hjälpa mig med. Jag öppnade med "Jag vet att ni inte klipper luggar här..." men avbröts av att hon sade "Jo, men det gör vi." Jag blev alldeles häpen och överlycklig. Tydligen får man en gratis klippning av luggen mellan klippningarna av håret, annars kostar typ en hundring. Jag förklarade för Josè att jag hade klippt mig på det andra stället för att jag inte trodde att de klippte luggar där och han var ledsen över att han glömt att säga det till mig. Det stod inte på hemsidan eller något. Så, han räddade min lugg - helt gratis! Och nu är den lite kortare än vad jag velat, men mycket jämnare och finare och bättre formad än innan idioten från det första stället satte sina trollsaxar i det! Josè är dagens hjälte.

P.S. Om ni tänker "Vem skriver ett helt inlägg om sin lugg?" så känner ni inte mig! D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar