fredag 15 december 2017

Julvärd

Jo, förresten, apropå julen - nu kommer jag låta som en gammal bitter gumma med inget bättre för mig än att klaga, men så stämmer det ju ganska väl in på mig, så jag kör på ändå. Men jag tycker inte om valet av julvärdar i år. Är det bara jag som är lite less? Lotta är klockren i hennes minspel gällande Eriks barnsliga beteende, men det sistnämnda blir lite väl löjligt ibland. De lär väl vara mycket mer seriösa som julvärdar förstås, men överlag är jag faktiskt lite less på deras koncept. Hypen är lite över nu liksom. Jag vet inte.

Men det jag tycker minst om är att de inte ska sända det i realtid. Alltså, är inte poängen med att ha någon som sitter där på julafton att alla de som är ensamma på självaste julafton inte ska behöva vara just så ensamma? Att det vet att det sitter en person där och presenterar programmen och är just så ensam som kanske den som sitter hemma i TV-soffan och tittar? Vad är ens poängen med att ha en julvärd då? Varför inte bara låta Pekka Heino spela in en presentation i förväg varje år? Ibland känns det som att vi bryr oss mer och mer, men samtidigt mindre och mindre. Det är som att folk ska visa att de bryr sig om andra, men när det gäller de där symboliska sakerna så spelar de ingen roll längre.

Jag hoppas på att SVT inte tänker lika mycket på trender i framtiden, utan tänker mer genuint och långsiktigt. Jag tror att i dagens värld kommer man längre med ett sådant tänk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar