fredag 3 november 2017

Harry Potter

Jag hittade Harry Potter-frågor och eftersom jag älskar HP kunde jag inte motstå att besvara dem själv.

Vilket elevhem skulle du tillhöra?

Gryffindor. Jag har gått igenom det här förut i ett enskilt inlägg, men i korta drag för att jag hela mitt liv har försökt att vara modig och det har drivit mig framåt mer än något annat. Min känsla för vad som är rätt och fel och att stå upp för det är en stark del av mig. Här är länken till mitt Gryffindor-inlägg: Gryffindor

Vilket djur skulle min Patronus vara?

En rund liten labrador med glittriga ögon, jag tror inte att det skulle kunna vara något annat

Vilket skulle vara mitt favoritämne på Hogwarts?

Försvar mot svartkonster, trollformellära och förvandlingskonst. Jag hade älskat att lära mig nya trollformler och det känns som att i dessa ämnen fokuserar man på det mest. Jag hade suttit och tränat på trollformler som Harry gjorde inför Turneringen i Magisk Trekamp, fast hela tiden.

Favoritplats i Harry Potters universum?
Hogwarts.

"Hogwarts will always be there to welcome you home."
- J.K. Rowling

Inga fler kommentarer.

Dina favoritcitat?

“Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?”
- Albus Dumbledore

Ibland finns det saker som vi inte kan förklara, men förstå; som vi inte kan se, men känna; som inte har hänt ännu, men som vi kan föreställa oss. Hela vår världsuppfattning finns i våra huvuden, det betyder inte att det inte är verkligt. Jag har intresserat mig för diskurser på sistone och de funkar lite på samma sätt, kan man säga. Men det betyder inte att man inte kan få ut någonting ifrån dem, tvärtom anser jag och många andra att det finns mycket att hämta om vår förståelse för omvärlden i analysen av dessa.

Favorithändelse i böckerna?
Typ varje gång Harry gör en episk diss. Jag älskar kaxiga Harry och han skiner inte igenom i filmerna på samma sätt som i böckerna.

Favoritkaraktär?
Harry Potter. Det finns ingen tvekan där för mig. Det är han man får följa genom alla sju böcker, hans tankar, känslor och handlingar. Man kan känna igen sig i så mycket hos honom samtidigt som han är annorlunda från en själv också. Dessutom är han rolig.

Det jag älskar är att han aldrig förlorar sin kärna, även om han tillfälligt förlorar fotfästet i världen. Han slutar aldrig kämpa även fast han förlorar så många längs vägen. Han har lätt för att på en gång visa sina mer intensiva känslor för stunden, men kan låta de gå över minst lika snabbt.

Det finns många fler anledningar till varför han är min favoritkaraktär, men det är i grund och botten detta som är kärnan i det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar