tisdag 28 juli 2015

En titt i spåkulan

Idag fick jag faktiskt vara med om en solig dag! En solig dag jag inte behövde spendera inomhus, det vill säga. Jag hälsade på Richard och solade ute på bron. Jag känner mig redo att få "semester" innan skolan börjar. Vi har redan bokat resa till Oslo och så fort vi får våra scheman ska vi börja planera Englandsresan. Jag vill till både London och Oxford, men vad som är säkert är att vi ska till Watford och gå på Harry Potter-världen i alla fall! Jag ser fram emot att resa tillbaka till Göteborg. Jag har haft hemlängtan ett bra tag nu. Jag ska inte komma upp något mer till Sikfors en hel sommar igen, hade jag tänkt. För mig räcker det med att vara här kanske ett par veckor och att då få vara ledig, hälsa på familjen, njuta av naturen och vara med mina hundar.

Jag funderar lite kring vad jag ska göra nästa år. Jag tror att jag vill utomlands då. Vid det laget har jag förhoppningsvis både en kandidatexamen i bagaget och lite jobberfarenhet. Kanske jag rentutav har jobbat ihop lite pengar och kan semestra utomlands i ett par månader! Jag vet inte hur det kommer att bli, men jag lär behöva tiden till att fundera ut mitt nästa drag. CSN-tiden börjar ta slut och om än jag har utbildat mig kring mycket har det mest varit grundkurser. Jag har bara en termin kvar så har jag en kandidat i tyska också, två terminer till så har jag en kandidat i psykologi dessutom. Jag har ju i alla fall byggt på grunden inför framtida studier. En del av mig vill fortfarande bli litteraturvetare, men det kan jag bli när jag har jobbat med annat först. Det är kul med litteratur men det är inget jag behöver göra livet ut. Kultur i allmänhet är ju roligt också, vilket är varför jag vill jobba på kulturdepartementet. Det är lite som när jag bestämde mig för att gå IB; jag vet inte helt och hållet vad det kommer att innebära men jag vet vad grundtanken är och den tilltalar mig skarpt. Jag kan ta utmaningarna som kommer längs vägen, saker jag inte förväntade mig, nya svårigheter och så vidare, så länge som jag känner att jag gör något intressant och givande. Jag ska prata med Regeringskansliet igen på årets Gadden, utbildningsmässan som hålls årligen på Handels.

Det är så mina tankegångar ser ut just nu. Imorgon är min sista lediga dag på långledigheten, men nu blir det Amelie från Montmartre. Jag har aldrig sett den, så det ska bli spännande att se om den är bra! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar