tisdag 17 december 2013

Sånger från förr

Jag och Gustaf var på julkonsert i domkyrkan i lördags. Det var kul, vi hade bra platser så jag kunde faktiskt se något för ovanlighetens skull. Jag älskar julsånger. Jag älskar att stå med i ett luciatåg och sjunga julsånger som folk tvingas lyssna på vare sig de vill det eller inte. För ja, det var ju på skoltiden jag sjöng i kören. De dagarna är över för mig eftersom att man faktiskt måste kunna sjunga för att få vara med i körer som vuxen. Så jag sitter hemma och lyssnar på gamla sånger och sjunger med och så kollar jag upp nya och försöker lära mig texten utantill.

Det är verkligen något jag saknar från barndomen. Hur jobbigt det än var på högstadiet kändes kören som ett ställe där man lämnade sådant utanför salen. Det hade varit kul, men jag är nöjd ändå. När jag är gammal kanske jag hittar en tantkör som inte bryr sig om man är någon sångtalang eller ej.

1 kommentar:

  1. Men Marika, jag tänker att det måste finnas någon amatörkör där du bor? Eller du kanske har kollat upp det redan. Brukar finnas ett par stycken i större städer åtminstone, där man även som vuxen kan sjunga bara för att det är roligt. Och alla kan sjunga! ;)

    SvaraRadera