onsdag 11 december 2013

Huset

Om en vecka åker jag till Stockholm och lämnar regniga slask-Göteborg bakom mig. Men å andra sidan är Stockholm inte idealstaden att fira jul i heller. Hög luftfuktighet brukar prägla miljön, till och med mer än i goa Göteborg, som ju är känt för sitt regn. Det finns nog bara en plats där jag trivs som mest, vare sig det regnar eller snöar, och det är Sikfors. Men så är det ju mitt hem, det jag räknar som normalt. Där växlar vädret mellan de fyra olika årstiderna istället för att bara ha höst året om med lite inslag av sommar. Dit längtar jag när jag varit borta för länge och inte förstår var snön kan vara när det ju trots allt är december. Visst skyr jag att gå ut när det är 30 minusgrader, men då tar jag på mig täckbyxor om jag måste. Och vintern må vara mörk, men jag lärde mig hitta rätt längs stigen för länge sedan ändå.

Men där ska jag inte bo på länge än, jag ska se vad mer världen har att erbjuda mig. Jag kommer hitta många nya spännande platser, men aldrig något som är där jag kommer ifrån. Det är värt något.


1 kommentar: