torsdag 26 januari 2023

Hela inlägget handlar om Harry Potter

Det är många saker som inte går min väg just nu vad gäller jobb och skola. Inga kurser att registrera mig på och inga jobbpass. Samtidigt ber jag om tecken och ser ut att få dem från olika håll, fast om sådant jag inte bett om men behöver. Eller för både och? Kanske finns det någon där som skickar detta, kanske är det en slump. Naturligtvis sker det av en slump, men varför skulle det betyda att det inte är någon som skickar dem?

På tal om det har jag läst ut Harry Potter 7 nu och eftersom de flesta andra böcker är så gott som tråkiga (överdrift) i jämförelse med HP-böckerna, så läser jag bara på tills jag har glömt hur kul det är att läsa Harry Potter. Just nu läser jag En man som heter Ove. Jag läste Fredrik Backmans krönikor i Metro för ca 10 år sedan och tyckte mycket om dem, så det ska bli kul att se vad jag tycker om boken. Det är mitt andra försök att läsa den nu, senast kom jag inte förbi kapitel 1 ens en gång.

Angående Harry Potter, så märker jag att jag läser dem och tänker lite annorlunda nu än när jag var yngre. Inte så konstigt kanske, men det är roligt att jag har andra tankegångar kring saker och ting som sker i handlingen och så. Jag är inte lika brydd i att Albus heter Severus i mellannamn som jag var förut, men jag tycker fortfarande inte att det är passande. Jag kan förstå att det är Harrys sätt att försonas med det förflutna, även om jag tycker att det kunde ha gjorts på andra sätt. Förut förstod jag ju också det och att han ville hedra Snape, men samtidigt såg jag mest personen som mobbade barn och gladeligen skulle offra Harry och James om Lily fick leva. Det gör jag än, men jag kan acceptera att Harry såg en annan sida för att det är sådan han är. Det är väl det som Dumbledore alltid såg i Harry och som han beundrade hos honom: hans vilja till försoning och hans osjälviskhet. Så tänker jag.

Mycket tror jag har att göra med att jag är 30 år nu och inte 14, men det har nog också att göra med att jag redan vet vad som händer och har haft över halva livet på mig att tänka på allt som händer i böckerna. Men det är inte stora saker jag pratar om nu och absolut inget som på något sätt ändrar kvaliteten på min läsupplevelse, det är bara att jag tänker ur flera synvinklar. Sådana här små förändringar vid läsningen har jag alltid upplevt, det tror jag nog de flesta gör när de läser om en bok. Jag ville bara klargöra det.

Här är en bild från då jag öppnade porten till Stora salen på Harry Potter-världen i London. I en sekund var det som att jag faktiskt gick där och skulle gå in i salen för att sorteras till mitt elevhem. Det var en av de bästa sekunderna jag har upplevt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar