tisdag 2 april 2019

Eden

Ibland färdas jag genom tid och rum till ett sinnestillstånd, en känsla jag kände när solen lös in genom fönstret och jag ser den, gul och glödande mot tapeten. I nästa sekund förflyttas jag mot ett nytt minne av en känsla jag hade när jag promenerade och kände sommarsolen mot huden och energin spratt i kroppen. Sedan står jag inne på Kioskbaren och ska välja godis, jag andas in den där typiska kioskdoften av godis och andra sötsaker. Detta har skett på en sekund, och sedan tas jag tillbaka till nuet. Jag sitter kvar på samma sätt som jag gjorde innan och jag nickar åt det någon säger, men inombords är jag berörd av dessa lyckliga minnen och undrar över vad som kan ha framkallat dem. En strimma av vårsol eller ett ljud som påminner om någonting jag inte riktigt kan placera, men som ändå för mig tillbaka till något som var värdefullt just för att det var så vanligt då. En enkel stund som endast innehöll det ögonblick jag befann mig i då. Hade jag vetat då att det var vad lycka var skulle jag inte minnas det idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar